WARNING! Some of the English application (also the grammar) might be wrong as I'm not good enough in English.

Pages

From Me

Did you perform your solah before read the entries on my blog?
The Prophet Muhammad (peace be upon him) said: "A servant of God will remain standing on the Day of Judgment until he is questioned about his (time on earth) and how he used it; about his knowledge and how he utilized it; about his wealth and from where he acquired it and in what (activities) he spent it; and about his body and how he used it." - Al-Tirmidhi, Hadith 148

Saturday, 4 February 2012

Kahwin dgn Orang Jauh? Serve my right !

Annyeong Haseyo ,

Cerita ni berlaku tahun lepas . Time semua siblings balik. Tak silap saya masa tu raya korban . Seperti biasa , waktu tengah hari kami akan berkumpul di dapur . Menunggu hidangan lunch masak. Jejaka2 kat rumah saya memang suke wat sibuk kat dapur . Tak tahu lah kenapa . Dah habit diorang kot. 

Kami duduk la bersila kat atas lantai beramai2 sambil ada yg makan biskut, ada yang kopek mangga , ada yang peluk tupperware keropok dan mcam2 ragam lagi la . Tak lepas juga ade yg sibuk melayan anak nak itu ini. Keriuhan familyku tiba2 menjadi senyap pabila abangku yg bongsu bersuara :-

"mak tadi dhil jumpa kawan lama dhil yg kerja kat pejabat tanah , dia duduk kat kampung bukit tumbuh je . tu yang dhil balik lambat tu . Nama dia Mas ........ " mas ape entah abang cakap hari tu. banyak lupa wo ..

"iye ke ? bagus la tu. senang2 kawin je dengan dia dhil. dekat sikit. toksah lah kawin dengan org jauh. Malas dah mak nak hantarnya.." Tetiba Mrs Ibu melalut ke lain . Bikin panik abang je .

"dengar tu dhil , mama nak menantu dekat2 je. sian kat mama tak larat dah nak pergi buat rombongan jauh2" Kakakku menyampuk . dia mmg panggil Mrs Ibu mama , pggil Mr abah Daddy. dio jo yg pelik2 ..

"Eh apa pulak , kakak tak nak kawin dengan orang dekat2. Kakak nak kawin dengan orang jauh ! Ini tidak adil , tidak adil bagiku uuu "  Saya bersuara sambil memeluk tupperware keropok bersuara.

"Nak kawin dengan orang jauh ? Kawin dengan org Kuala Lipis nak? Jauh jugak tu . Jauh ke dalam hutan ." kata Alang.
"Alah Alang, kenapa bagi yg dekat je? Kakak nak jauh lagi ke ? Kakak kawin je dengan org tukau.. " kak Dah giat memberi cadangan .

"Ala , Tukau tu dekat dengan Brunei la . Bagi dia kat Teluk Darvel. Jauh gile nak pergi KK" kakak  yg lain membantah .
" Ala takpe , zaman dah berubah, dunia dah maju. Kakak boleh naik flight. Boleh naik kapal terbang kecik. Okey ape ." Saya cuba membela diri.

"kat sana susah nak jumpa kawasan rata. Naik kapal terbang kecik sekalipun tak guna .." abang menyampuk.

"Bagi je dia Sri Aman . Nak sampai ke Kuching berapa lame tu . Dah la nak dekat dah dengan indon. Hahaha.." kak Dah semakin giat ..
" perghhhhhhhhh .. dekat giler .. kakak nak kawin dengan org kedah ke , yg pasti nak orang belah2 utara" Saya menyuarakan keinginan .

"susah-susah sangat kawin je dengan bangla. Jauh pun jauh . boleh naik flight lame2 " tiba2 abang cha datang memberi pendapat dengan selambe badak airnya .

"weh . ape pulak dengan bangla. lain la kasi omputih. ini tidak ." riuh satu dapur dengan gelak kami .

Bangla dia nak bagi? Tak patut betul ..

Nota Cinta : jodoh pertemuan , ajal dan maut ditangan Allah. Walau kita tak nak sekali pun kalau dah jodoh kite dengan Bangla , kite kena terima seadanya .. >_<

4 comments:

Nana said...

err..mak ayah sayer kawin satu kampung lagi..mmg sng time nak raya.xpayah nak gaduh2..tp satu jela,bosanla..rumah kat sini,kmpung pun kat sini,

aydah ahmad said...

allah lebih megetahuinya . dah jodoh kan :)
mungkin tuh yang terbaik untuk kita ^_^

Sya Hyo-Sonn said...

tapi tak best jugak . kalau kawin dgn org jauh boleh balik kampung jauh2 . boleh pergi melancong sekali

Sya Hyo-Sonn said...

ha'ah kan .. kalau dah jodoh , kite pun kena terima >_<