WARNING! Some of the English application (also the grammar) might be wrong as I'm not good enough in English.

Pages

From Me

Did you perform your solah before read the entries on my blog?

The Prophet Muhammad (peace be upon him) said: "A servant of God will remain standing on the Day of Judgment until he is questioned about his (time on earth) and how he used it; about his knowledge and how he utilized it; about his wealth and from where he acquired it and in what (activities) he spent it; and about his body and how he used it." - Al-Tirmidhi, Hadith 148

Sunday 10 May 2015

#BloggerTalk | Pasangan Idaman

Assalamualaikum ! 


Ini adalah second blogger talk that I have join. Jyeahhhh ! Tak adalah bersarang sangat blog saya ni kan. Tajuk minggu ni pasal pasangan idaman. 

Hari tu.. Masa saya buka wechat yang dah lama tak buka, saya terbaca comment pada moment seorang kenalan bahawa rakan kami akan menamatkan zaman bujangnya. Saya rasa macam, 'Oh Allah, dah besar rupanya saya. Bukan 17 lagi.'

Sungguh dalam fikiran belum ada lagi soal kahwin memandangkan saya sendiri belum matang. Ilmu pun tak cukup lagi. Namun, bila sebut soal pasangan idaman, siapa je yang tak impikan pasangan idaman kan? 

Mungkin ada orang cakap.. Awak perempuan jangan memilih sangat. Orang dah sayang terima je lah. Oh no ! Wanita bahkan berhak memilih zuriat yang dilahirkan. Bukan aci tangkap muat je. Zuriat bakal dilahirkan tu bakal khalifah yang akan memimpin dunia. 

Back to the business, ini a few list of pasangan idaman.






1. Non Smoker
Masa join kelas dengan Dr Mizal dulu selalu dia cakap, rokok itu haram. Bila dah hisap kandungan yang haram akan react dengan badan kita. Sperm yang produce pun dari benda haram. Dan dapat anak? Hmm.. Fikir sendirilah kalau sperm tu pun dah haram. Ini pandangan seorang Dr yang saya rasa sangat kena dengan pemikiran saya. Macam mana anak nak jadi baik kalau datang dari perkara yang buruk kan? Bila anak nakal, nak salahkan cikgu. Tak patut.. Tak patut.


2. Matang, pandai dan bertanggungjawab

Bila ada masalah, dia boleh selesaikan dengan cara professional bukan dengan emosional. Tak mengelabah. Tenang. Dan sentiasa ada idea macam mana nak selesaikan masalah. Bertanggungjawab in order to give nafkah pada family. Masalah rumahtangga hanya sampai dalam bilik. Luar bilik, no one can know our problems.

3. Tegas dan pendiam

Most of my friend nak husband yang kelakar. Saya tak. Saya nak seorang yang tegas dan pendiam. Biar dia nampak garang. Saya seorang yang suka main-main. Buat lawak bodoh. Cakap banyak. Setiap tahun, berazam nak jadi pendiam tapi azam tak pernah tercapai. So... dengan adanya pasangan pendiam, harapannya saya akan jadi lebih serius dalam setiap perkara.


4. Sudi menjadi pelengkap hadith ini


“Allah memberi rahmat kepada seorang suami yang bangun malam lalu solat dan (tidak lupa) membangunkan isterinya kemudian ia solat juga. Jika isterinya enggan, dia (boleh) memerciki wajah isterinya dengan air. Allah memberi rahmat kepada seorang istrri yang bangun malam kemudian mengerjakan solat, dan ia tidak lupa membangunkan suaminya. Jika suaminya malas bangun, ia boleh memerciki wajah suaminya dengan air” (HR Abu Daud).

Kadangkala bila kita sorang sorang ada je time liat nak bangun malam. Bangun pun kadang kala tutup jam sambjng tidur.

5. Menerima diri saya dan keluarga saya seadanya

Banyak dah kes kita tengok anak dari keluarga itu diingininya tetapi keluarganya disisihkan. Pada saya, kita berkahwin bukan hanya dengan pasangan kita malah kahwin dengan seluruh family dia. Maka, kita kena terima dia dan keluarga dia seadanya. Lebih lebih lagi saya mempunyai keluarga yang besar. Saya berharap sesiapa pun dia, dia boleh terima mak abah, siblings, nieces and nephews saya tanpa syarat. Family saya di anggap family dia juga.


Akhir kata bila sebut pasangan idaman, macam mana saya idamkan macam tu lah saya kena jadi kerana jodoh is like mirror. If you are the beautiful one, the mirror reflect the beautiful image too.

But perhaps you hate a thing and it is good for you; and perhaps you love a thing and it is bad for you. And Allah Knows, while you know not. [2:216]

Namun, jodoh tu rahsia Allah. Kita mampu nak rancang, nak idamkan macam mana, namun Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk kita.

Wallahu'alam.

Show me RIGHT from WRONG . 
Indeed , I'm a learner =)

4 comments:

Alongxp said...

moga2 dipermudahkan untuk bertemu dengan lelaki idaman.

tapi... yelah, kita manusia hanya mampu merancang je kan?

Syaf Ismail said...

betul tu along. kita mampu merancang. kita mampu nak idamkan semua benda. tapi Allah menentukan segala-galanya

Unknown said...

semoga lekas-lekas bertemu jodoh idaman ni,,
=)

Syaf Ismail said...

Terima kasih :)