WARNING! Some of the English application (also the grammar) might be wrong as I'm not good enough in English.

Pages

From Me

Did you perform your solah before read the entries on my blog?
The Prophet Muhammad (peace be upon him) said: "A servant of God will remain standing on the Day of Judgment until he is questioned about his (time on earth) and how he used it; about his knowledge and how he utilized it; about his wealth and from where he acquired it and in what (activities) he spent it; and about his body and how he used it." - Al-Tirmidhi, Hadith 148

Saturday, 12 November 2011

Kenapa LELAKI je boleh kahwin 4 ?

Assalamualaikum and good maghrib readers ,

Okeh ! Kalian mesti tertanya-tanya kenapa pelik semacam tittle entry saya kali ni . Jom saya bercerita.

Dulu *time sekolah rendah* , saya da tanya kakak saya :-

Me : Alang , kenapa lelaki boleh kahwin empat perempuan x boleh ?

Alang : Kenapa kakak tanya ?

Me : Kakak pun nak kahwin empat . *otak terbayang semua pelakon-pelakon yang saya nak kahwin*

Alang : Eh ! Mane boleh macam tu ~ *jawab dengan  nada terkejut*

Me : Ala ~ kakak nak ade banyak suami .. kakak nak kahwin ramai . kalau boleh nak sepuluh *okeh , time tu memang tamak*

Alang : Eh ~ mane boleh . Awak nak 'layan' macam mane ramai2.

Me : Ala .. Boleh bergilir .. Kalau tak sempat , minta tolong dia buat kerja * time tu otak duk pikir layan makan minum je*

Alang : Senang nya budak ni cakap *nada kegeraman* ..

Me : biar la kakak nak kawin ramai gak .

Dan sekarang , bila dah besar baru sayafaham maksud  'layan' tu ape . Time ni baru saya rasa ngeri nak kahwin dan pernah saya suarakan "Besar nanti jangan suruh kakak kawin ! Kakak tak nak kawin" .. Tapi diorang tanya saya , " tua nanti sape nak jaga kalau bukan anak ?" 

Ha'ah erk .. kenapa saya tak fikir semua tu ? Pemikiran still tak mature . nak wat camne kan ?


Nota comel :-
Menikah itu satu ibadah . Bila berkahwin kita dapat menambahkan lagi bilangan ummat Rasulullah ^^
teringin weh nak kahwin kat Tarim n_n

>_<  xoxo >_<


No comments: